Se anunță susținerea tezei de doctor în psihologie
Candidat: PONOMARI Dorina
Conducător: OLĂRESCU Valentina, doctor în psihologie, conferențiar universitar
Consiliul ştiinţific specializat D 511.06 – 63, UPS „Ion Creangă” din Chișinău
Tema tezei Dezvoltarea comunicării la copiii preșcolari cu tulburări de limbaj
Specialitatea 511.06 – Psihologia specială
Data: 21 iunie 2019
Ora: 13.00
Local: Sala Senatului UPS „Ion Creangă”, str. Ion Creangă 1, bloc 2
Problema științifică importantă soluționată constă în identificarea alternativelor dezvoltării comunicării preșcolarilor cu tulburări de limbaj prin determinarea formei de comunicare la preșcolarii mari cu tulburări de limbaj; evaluarea nivelului de dezvoltare a limbajului la copiii de 5-6 ani și atitudinea părinților față de deficiența de limbaj a propriului copil, ca urmare am elaborat și implementat un program psiho-logopedic orientat spre dezvoltarea comunicării preșcolarilor cu tulburări de limbaj, ameliorării/depășirii tulburărilor de limbaj și consilierii părinților.
Scopul cercetării: determinarea formei dominante de comunicare la preșcolarii mari cu TL, elaborarea și implementarea unui program complex de intervenție psiho-logopedică în vederea dezvoltării comunicării și ameliorării/depășirii tulburărilor de limbaj la preșcolarii mari cu TL.
Rezultatele științifice principale înaintate spre susținere:
- Forma dominantă de comunicare a preșcolarilor cu TL presupunem că va fi corespunzătoare unei perioade de vârstă anterioare, subdezvoltată sub aspect verbal și neverbal la nivel de conținut și formă.
- Există diferențe între preșcolarii cu TL și dezvoltare tipică (DT) la: nivelul dezvoltării limbajului; forma dominantă de comunicare; comportamentul personal; conduita verbală; manifestările emoționale, inclusiv anxietatea; obstacolele în comunicare; nivelul de comunicare în familie.
- Cunoașterea factorilor cauzali determinanți și favorizanți ai TL și de blocaj ai comunicării, previne influența pe termen lung a acestora asupra dezvoltării comunicării și sferei afective a copilului.
- Acțiunile în echipă (psiholog, logoped, părinte) schimbă atitudinea părinților, iar educația parentală contribuie la formarea atitudinii cooperante în vederea demersului comun de sprijin al copilului.
- Dezvoltarea formei de comunicare și a limbajului respectiv vârstei, poate fi realizată prin intervenția complexă psiho-logopedică.
Publicații la tema tezei: rezultatele cercetării au fost expuse în 18 lucrări publicate, dintre care 4 articole în reviste: Revista științifico-practică de psihologie; Psihologie. Psihopedagogie specială. Asistență socială; și în culegeri de articole și materiale ale conferințelor, simpozioanelor științifice naționale și internaționale, în manuale și lucrări metodico-didactice.
Vă invităm să participați la susținerea publică a tezei.
Teza de doctor poate fi consultată la Biblioteca Științifică a Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău precum și la următoarea adresă web: http://www.cnaa.md/thesis/54995/