-
-
-
-
-
Agenția universitară a Francofoniei (AUF) este o asociație internațională creată cu peste 50 de ani în urmă. Aceasta reunește 845 de instituții de învățământ superior și de cercetare provenind din 111 țări de pe cinci continente. AUF este, de asemenea, operatorul pentru învățământ superior și cercetare al Summit-ului Francofoniei. Misiunea sa este de a promova o francofonie universitară solidară, angajată în dezvoltarea economică, socială și culturală a societăților.
AUF promovează solidaritatea activă între instituțiile membre și le acordă sprijinul său pentru a răspunde provocărilor cu care se confruntă:
- calitatea formării, a cercetării și a guvernării academice: susține proiecte de cooperare (crearea unor formări noi sau le susține pe cele existente), contribuie la crearea de rețele universitare sau centre de cercetare, răspunde necesităților specifice ale țării prin finanțare de proiecte în parteneriat cu autoritățile naționale, organizează formări în beneficiul profesorilor (formări pentru profesorii de limbă franceză și discipline non-lingvistice), organizează seminarii, colocvii, conferințe, susține organizarea manifestărilor științifice locale și participarea cercetătorilor la diverse manifestări științifice internaționale.
- inserția profesională și angajabilitatea absolvenților din învățământul superior: oferă studenților francofoni burse de stagii locale și internaționale, stabilește parteneriate cu întreprinderi și camere de comerț, organizează formări, vizite de întreprinderi, seminarii, ateliere, mese rotunde în beneficiul studenților, coordonează grupuri de lucru între universități și întreprinderi, susține proiecte de formări profesionalizante și proiecte ce vizează dezvoltarea antreprenoriatului.
- implicarea în dezvoltarea economică și socială a societăților: inițiază parteneriate cu comunități locale și agenții naționale, susține proiecte care abordează probleme actuale în domeniul dezvoltării durabile, sănătății etc.
AUF acționează în 10 regiuni ale lumii, inclusiv în Europa centrală și de est unde activitatea AUF este coordonată de către Direcția regională de la București (DRECO), care a fost inaugurată în 1994. Această direcție cuprinde o rețea de 111 universități membre provenind din 24 de țări. DRECO numără 7 reprezentanțe în 6 țări ale regiunii, Reprezentanța de la Chișinău coordonând acțiunile AUF în Republica Moldova și Ukraina.
Contact:
Reprezentanța din Chișinău a Agenției universitare a Francofoniei
str. Vlaicu Pîrcălab, 52, ULIM, etaj 3, birou 329
2012, Chișinău, Republica Moldova
Tel: 022 23 75 35
Pentru mai multe informații: https://www.auf.org/europe-centrale-orientale/
-
Calls for scholarship applications within the Swedish Institute Visby Programme > Apply for a Swedish Institute (SI) scholarship for studies or research in Sweden and contribute to the development of your home country.The Swedish Institute (SI) Baltic Sea Region Cooperation has the pleasure to announce that the application call for SI Visby Programme scholarships, the academic year 2017/2018 is now open.
The SI Visby Programme aims at building capacity in students, researchers and young professionals who have the ambition to play an active role in society and contribute to a positive development in the EU Eastern Partnership countries, Russia and the Baltic Sea region at large.
Scholarships for Swedish-speakersCountries of eligibility
Belarus, Georgia, Moldova, Russia and UkraineScholarship offer
Students and teachers with knowledge of Swedish (at the least B1/B2 level) are welcome to apply for this new scholarship, for studies in any subject taught in Swedish at any Swedish university, for one or two semesters. The scholarship amounts to SEK 9,000 per month, as well as a travel grant.Outbound Swedish scholarship holdersCountries of eligibility
SwedenScholarship offer
Take the opportunity to invite a Swedish student, researcher, teacher or expert to spend 1 to 12 months in any of our partner countries. Applicants are required to submit an official invitation with their application. SI provides a monthly grant along with a travel grant.> APPLICATION PROCEDURE AND DEADLINESPhD studies or researchFor information on eligibility criteria, requirements and complete instructions to the application procedure see
Visby Programme Scholarships for PhD studies and postdoctoral researchApply Tuesday 10 January 2017 at the latestMaster’s level
full-degree studiesThe application process consists of two parts:
1. application to the eligible study programmes via the national online application service at www.universityadmissions.se on 16 January 2017 at the latest;
2. application for a Swedish Institute scholarship via www.si.se 1-10 February 2017
For information on eligible master’s programmes, requirements and complete instructions to the application procedure see Visby Programme Scholarships for Master’s Level Studies
Scholarships for Swedish-speakers For information on eligibility criteria, requirements and complete instructions to the application procedure see
Visby Programme Scholarships for Studies in Sweden in SwedishApply between 15 March–30 April 2017 for studies beginning in the autumn of 2017.Outbound Swedish scholarship holders For information about how to invite a Swedish student, researcher or expert, please read this brochure.
Swedish citizens can apply between 1–30 April 2017 for visits beginning in the summer/autumn of 2017.
>About 140 scholarships will be granted within the Visby Programme in totalIn the search for scholarship candidates, SI looks to attract young talented professionals equipped with creativity, curiosity and motivation, who also show expertise and excellence in their academic fields.
SI scholarship holders together build a strong network of global talents, willing to contribute and take an active role in the development of leadership for a sustainable future.
All scholarship holders enjoy the opportunities offered within the SI Network for Future Global Leaders (NFGL) and become invited to life-long fellowship in the SI Alumni Network.
> SI Summer Academy for Young Professionals (SAYP) 2017Do you want to build professional contact networks and develop your skills in transparent, efficient and sustainable public administration? Are you younger than 36 years old? Apply to the Swedish Institute’s leadership and training programme for the new generation of public officials!
The SI Summer Academy for Young Professionals (SAYP) is a leadership programme, designed as a two-week intensive module where the aim is to network, exchange and build new knowledge of transparency, openness and innovation in public administration. SAYP requires excellent skills in English and is open to participants from Belarus, Estonia, Georgia, Latvia, Lithuania, Moldova, Sweden and Ukraine belonging to any of the following categories:
- Public servants
- Policymakers
- Civil society workers
The application period for the SI SAYP 2017 will preliminary open on 16 January 2017. Keep an eye on our website where more information will be uploaded soon.
Contact Swedish Institute
Markus Boman, markus.boman@si.sePhoto: Simon Paulin/imagebank.sweden.se